Demareiden syyskapina on alkanut: tuo vanha, työväen ääni- puolue haluaa irtaantua imagostaan. Ennen edellisiä eduskuntavaaleja demareilta vaadittiin uusiutumista, ja nyt sitä saadaan Kesärannan ovista ja ikkunoista. Nuoret, kauniit ja rohkeat kasvot antavat puolueen bussille aivan uuden suunnan, ja vain harvat pääsevät tähän kyytiin.
Demareiden uusi ajatus on mennä hakemaan äänet sieltä, mistä ne on toistaiseksi hakenut vain Vihreät ja Vasemmisto. Nuorisoa ei tutkimusten mukaan politiikka kiinnosta. Tästä syystä siellä on valtava määrä ääniä, joiden perässä nyt kilvan juostaan.
Demarit luottavat, että vanhat tehdastyöläiset ja raskaantyön raatajat pysyvät kyllä mukana tässä puolueen uudistuksessa. Ovatko pääministeriksi noussut Sanna Marin ja hänen läheinen ystävänsä Ilmari Nurminen juuri se, mitä demarit tarvitsevat nuorten äänien saavuttamiseksi?
”Kaikki” nuoret ovat sosiaalisessa mediassa. Se ei tule yllätyksenä edes Tuomiojan Ekille. Nuorten äänien kalastaminen vaatii silotellut some-profiilit, mutta ei kuitenkaan täysin erilaisilla filttereillä peitettyä sisältöä. Kuvien pitää olla aitoja, tunteikkaita ja viestinnällisesti nuoriin uppoavaa. Sosiaalinen media on raakaa työtä. Tämän tiedostaa nuori pääministerimme. Kesärannan illanvietot ovat tästä oiva esimerkki: sieltä saaduilla kuvilla luodaan imagoa lähestyttävästä ja trendikkäästä pääministeristä. Näin karisee harteilta ”perinteinen demariviitta”.
Sosiaalinen media oli jo edellisen Amerikan presidentin luottokanava. Siellä hän pystyi mainostamaan ystäviensä yritysten tuotteita ja ajamaan kavereitaan sopiville paikoille politiikassa. Aivan kuten Sanna mainostaa some-kanavallaan reppuja tai ajaa ystäviensä profiileja julkisuuteen. Trump piti artisteja ja urheilijoita lähellään ja järjesti erilaisia iltamia, joissa pidettiin lystiä hyvän musiikin ja ruoan äärellä.
Demarit ovat ottaneet käyttöönsä samoja kaavoja, kun Kesärantaan kutsuttiin pääministerin julkisuudesta tuttuja ystäviä ja kävihän siellä Huuhkajatkin vierailulla.
Puutonoksa näkee pelikirjan läpi. Ensin hallitusohjelmaan kirjaillaan yhteistyössä leikkauksia ja pidetään ne viimeiseen asti piilossa. Kun sitten mahdollinen leikkaus nousee esille, niin ilmoitetaan kuinka asiasta pitää voida vielä sittenkin keskustella (etenkin näin aluevaalien alla). Tässä kohtaa on tärkeää nostaa itseä esille ja kertoa, että ei hyväksy leikkausta (vaikka on itse ollut sitä hyväksymässä).
Kulttuurialaan kohdistuva reilu 18 miljoonan leikkaus mahdollisesti perutaan, ja yhtäkkiä demarit pääministerin johdolla pelastavat suomalaisen kulttuurin. Tässä kohtaa on vielä tärkeää heittää kaikki leikkaukset Veikkauksen määrärahojen vähenemisen syyksi. Kyse ei kuitenkaan ole ainoastaan Veikkauksen vähentyneistä varoista, vaan ennen kaikkea arvovalinnasta. Tässä yhteydessä Puutonoksa ei voi olla huomauttamatta, että otamme velkaa yli 7 miljardia euroa ja nyt puhutaan siis 18 miljoonan euron leikkauksesta. Syy sille, ettei työllisyystoimia saada tehtyä ja budjettia ei saada tasapainoon edes velkarahalla on absurdi yhtälö.
Tämä poliittinen pelikirja ei koskaan tule esille sosiaalisessa mediassa, missä nuoret poliitikot kalastelevat nuorten ääniä. Sosiaalisessa mediassa esiin tulevat vain hienot kuvat, missä kaikilla on hauskaa ja yhtäkkiä pääministerikin voi olla todella lähestyttävä, lämminhenkinen juuri meidän ahdinkoamme ymmärtävä ihminen. Kun Kesärannan kuvassa pääministerin kanssa poseeraa pop- laulajia, niin vaikka kuva on kuinka hieno, on totuus irvokas. Näin sosiaalinen media toimii: tuhansia tykkäyksiä ja tuhansia jakoja. Näkyykö se vaaliuurnilla?
Puutonoksa