Eka vuosi hybridillä

Nyt on ensimmäinen vuosi hybridiautoilijana täynnä. Onko se nyt ollut sitten hyvä vuosi?

No, jos ei ota laskuun mukaan inflaatiota, koronaa, sotaa ja muuta yleistä maailman poliittista sekoilua, niin ihan hyvä vuosi. Itseasiassa vuoteni hybridiautoilijana on ollut loistava: liikkuminen on lähes ilmaista, ja mikä tärkeintä näin Helsingissä asuvalle, ajelu on lähes päästötöntä! No, ei nyt sentään.

Autoilu on kallista paitsi, jos ajaa naapurin autolla.

Huollot ovat hybridiautoilijalle hitusen verran kalliimpia kuin entisen dieselautoni. Ja nyt on retosteltava, että minä huollan autoni merkkihuollossa. Tai en minä mitään huolla vaan omamekaanikko huoltaa ja minä voin keskittyä kirjoittamiseen. Olen oppinut käytännön, että kaikki kannattaa huoltaa paikassa, jossa niistä eniten ymmärretään. Eikä tämä tarkoita, ettekö voi huoltaa autoasi Pärnäsellä, koska Pärnänen voi olla todellinen tekijä! Tuskin on, mutta voi olla. Ei se ole, mutta voit ainakin uskotella itsellesi, että on.

Talvella suoritan ekologista ajeluani lämmitetyissä parkkihalleissa.

Talvella Itäkeskuksen parkkihallissa on kivaa ajella päästöttömästi sähköllä. Ulkona sen sijaan, kun lämpötila on tippunut pakkaselle, niin autoni haluaa aina käyttää bensaa ja sähköä ei juurikaan kulu. Eipä sitä sähköä pitkälle matkalle talvella riittäisikään. Kesällä hybridiautollani pääsee noin 30 kilometriä, mutta talvella siitä ehkä kolmanneksen. Talvella ajaminen on siis huomattavasti kalliimpaa kuin kesällä, koska bensa-asemilla käyminen on tiuhempaa. Kesällä voinkin auringon paisteen lisäksi tuntea kuinka rahaa oikein virtaa tililleni. Talvella sen sijaan tunne on päinvastainen ja olemmekin varmuuden vuoksi jo katsoneet vaimolleni lisätyöpaikkoja.

Tässä kohtaa on hyvä ilmoittaa, että minulla on latauspaikka kotona ja töissä. Auto on siis lähes koko ajan latauksessa, jos ei ole liikkeellä. Jos näitä latauspaikkoja ei ole kumpaakaan tai edes toista, niin on kyllä typerää edes ostaa ladattava auto, oli se sitten hybridi tai täyssähköinen. Vähän sama kuin ostaisi kiukaan, vaikka ei olisi edes saunaa. Tai sitten kihlasormuksen, vaikka ei olisi tietoakaan kenelle sitä tarjoaisi. Jokainen tietysti saa ostaa rahoillaan mitä haluaa, mutta miettisin silti hetken.

Tyylikäs, turvallinen, tarpeisiin sopiva ja ekologinen?

Miksi sinulla ei ole täyssähköistä autoa?!

Siinä se, mitä kauramaidolla kahvinsa tilaava helsinkiläinen niin usein kysyy.

Listaan tähän alle syyt, joilla olen perustellut itselleni sen, ettei ole vielä minun aikani ostaa kokonaan sähköistä autoa.

  • Raha. Valitettavasti työllä ansaitut rahat verojen jälkeen eivät riitä sellaiseen sähköautoon, mikä palvelisi minun ja perheeni arkea. Isolla velalla ostaminen ei ole järkevää, kun käyttöauto on sijoituksena paska.
  • Turvallisuus. Haluan auton, jossa on tutkaa, tunnistinta ja peltiä ympärillä. Helsingissä liikenne on koko ajan vaarallisempaa, ja oman kokemukseeni pohjaten: liikkuminen on rajoituksista huolimatta muuttunut turvattomammaksi.
  • Vapaus. Hybridi antaa mahdollisuuden tankata ysivitosta, jos tulee äkkilähtö Lappiin! (Tämä on vain vapauttava henkinen tunne, jos pitäisi yhtäkkiä päästä Lappiin. Ikinä ei tarvitse päästä, ja jos niin kuitenkin kävisi, niin sinne voisi mennä vaikka junalla tai naapurin autolla).
  • Akut. Akkujen toimivuus talvella ei vielä vakuuta. Suomessa puolet vuodesta on jäätä, loskaa ja paukkupakkasia. Hybridissäni akut tyhjenevät talvella kuin porvarien lompakot vasemmistohallituksen aikana. Niinpä olen saanut itseni luottamaan siihen, että akkujen teknologia vielä paranee tulevaisuudessa. Jään odottamaan niiden saapumista markkinoille.

Olen parempi ihminen valintojeni takia?

Olen huomattavasti hyväksytympi ihminen Helsingissä, koska ajelen hybridillä. Pyöräilijät ja Marimekon kangaskassit olkapäillä kävelevät nyökkäilevät hyväksyvin katsein, kun pysäytän hybridiautoni suojateiden eteen. Näinhän sitä luulisi, mutta ei se niin mene. On se auto mikä tahansa, niin tietyn väestön suosioon ei vain pääse. Autoa ei siis kannata päivittää vähäpäästöiseen sen takia, että sinut hyväksyttäisiin yhteiskunnan kaurakermaan mukaan. Sinne ei pääse kuin apostolinkyydillä, kuukausikortilla tai pyörällä. Auto kannattaa kuitenkin päivittää vähäpäästöisempään, jos se itsestä tuntuu hyvältä, ja auto palvelee omaa arkea.

En tiedä säästääkö akuilla ajamalla luontoa, mutta toistaiseksi taloudellista säästöä voi omistaja tuntea.

Maailma pelastuu, kun liikenne sähköistyy!

Niin kauan, kun isot maat kuten Saksa, tuottaa lähes kaiken sähkönsä kivihiiltä polttamalla, niin liikenteen sähköistyminen lienee nollasummapeliä. Joidenkin maiden energiaratkaisut ovat sitä luokkaa, että vaikka me ajaisimme kaikki valtion takaamilla sähköautoilla, niin maailman pelastumista on turha toivoa. Vähän sama efekti kuin, kun lähdet isoisän vanhalla pohjattomalla puuveneellä kalaan, mutta sinulla on mukana äyskäri. Antaa toivoa, että jos äyskäröi aivan perkeleesti pysyy pinnalla. Ei voi olla ihan varma, mutta mökkinaapuri, joka seuraa tilannetta vastarannalla tietää kyllä, miten tulee käymään. Pointtina tässä on siis se, että minun tai sinun hybridiautoilusi ei maailmaa pelasta. Pitäisi puuttua isoihin asioihin, kuten koko maailman energiatuotantoon ja käyttöön.  

Autoihmiset puhuvat aina lukemista ja sainkin ohjeen, että menestyvä blogikirjoitus sisältää aina lukemia, jotka kiinnostavat tilastoniiloja. Joten tässä lukemia.

Autoni on Volvo S90 T8 R-Design.

  • Hevosvoimia ja tehoa on aivan liikaa vaimoni mielestä.
  • Kulutus kesällä 2.9l/100km
  • Kulutus talvella 8.1l/100km
  • Akkujen täyttäminen maksaa noin euron.
  • Bensatankin täyttäminen maksaa tosi paljon.
Tikkanova Oy on kotimainen yritys ja Puutonoksa antaa palvelulle täyden takuun. Ammattilaiset auttavat ja pitävät huolen, että asiakas saa varmasti toiveidensa mukaisen ajopelin.

Suositteleeko Puutonoksa hybridi- tai sähköautoilua?

Jos on rahaa ostaa omiin tarpeisiin sopiva vähäpäästöinen auto, niin miksipä et niin tekisi. Jonkin verran vuotuiset käyttömaksut säästävät rahojasi. Mitä enemmän voit ajaa sähköllä, niin sen halvempaa ajelusi on, vaikka hallitus tuplasi sähköautojen käyttömaksut!

Hallitus tulee keräämään autoilusta aina omat miljardinsa, joten se säästö, minkä nyt hybridilläsi tai sähköautollasi saavutat, näkyy bensapumpulla. Jatkossa sähkön hinta tullee pienentämään säästöjäsi.

Puutonoksa suosittaa turvallista autoa, ja se on se tärkein kriteeri. Liikenteessä voi aina sattua ja tapahtua. Suositan siis vaihtamaan mahdollisimman turvalliseen autoon, koska omasi ja perheesi henki on se tärkein, ei se millä vankkurisi kulkee. Eikä pidä vähätellä autojen erilaisia varoittimia, joilla turvataan myös kanssakulkijoiden henkeä.

Pitääkö auton olla vähäpäästöinen tai valkoinen, on kysymyksiä, jotka tulevat sitten myöhemmin.

Onko sinulla tai ystävälläsi auton päivitys edessä?

Puutonoksa ei yleensä mainosta kuin itseään, mutta nyt on tehtävä poikkeus. Puutonoksa autokaupoilla ilman apua olisi kuin kakalla ilman vessapaperia.

Sain autonvaihtoon apua Tikkanova Oy:stä! Hukkasivat vanhan autoni ja toivat uuden ovelle. Ei tarvinnut kuin kertoa budjetti ja suurin piirtein mitä halusin. Tikkanova Oy hoiti loput. Tai siis melkein kaiken: jouduin maksamaan uuden auton itse, sitä Tikkanova Oy ei tehnyt. Kaiken muun Tikkanova Oy sitten tekikin! Palvelu siis aivan 5/5!

Jos siis autoa olet ostamassa, niin: www.tikkanova.fi  tai toimisto@tikkanova.fi tai puh. 040 5044579.

Ajellaan sitten millä tahansa, niin turvallisesti!

Puutonoksa

2 Replies to “Eka vuosi hybridillä”

  1. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksestasi koskien hybridiautoa ja sen kustannuksia. Ollaan myöskin harkittu hybridiin siirtymistä, mutta on nimenomaan mietityttänyt, miten paljon kustannukset nousevat vai nousevatko ja ovatko esimerkiksi määräaikaishuollot hybridiautolle kalliimpia. Hyvä pointti myös ekologisen ajon tärkeydestä.

    1. Kiitos palautteesta!
      Määräaikaishuollot kallistuivat hieman, mutta ne kustannusten nousut kuittasin helposti, kun polttoaineen tankkaaminen väheni.
      Vakuutusmaksut pysyivät samana verrattuna entiseen.
      Entiseen dieseliin verrattuna suurin näkyvin hintaero tuli perus- ja käyttövoimaverossa (hybridin hyväksi).

      Itselläni suurin kysymys onkin jo, että siirtyäkö täyssähköiseen autoon vai pysyäkö hybridissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *