Pienyrittäjä, kevytyrittäjä vai puuhastelija?

1.1.2025. on päivämäärä, jota ennen moni pienyrittäjä joutuu tekemään kovia ratkaisuja. Kiitos tästä menee Arkadianmäen lainsäätäjille. Mukava, että saatiin yrittäjiä tukeva hallitus, eiku…

Alkusyksystä 2024 tuli Suomen hallitukselta ilmoitus, että arvonlisäverotus muuttuu. Jostain syystä Arkadianmäen lainsäätäjille ei riittänyt pelkästään veronkorotukset. Kaikessa sopeutuskiimassa he päättivät samalla lakkauttaa arvonlisäveron alarajan huojennukset.

Arvonlisäveron alarajan huojennus on tai siis oli tärkeä tukimuoto monelle pienyrittäjälle ja nyt sen lakkautuessa moni pienyrittäjä joutuu etsimään uusia ratkaisuja, jotta voivat säilyttää liiketoimintansa ja ennen kaikkea heidän elinkeinonsa!

Mitä vaihtoehtoja pienyrittäjälle sitten jää?

Ensimmäinen vaihtoehto on tietysti se kaikista selkein mahdollinen. Viedään uudistuksen tuomat lisäkustannukset kuluttajahintoihin. Äkkiä laskettuna uudet hinnat nostavat asiakkaiden hintoja 20–30 %. Siinä on pienyrittäjillä seliteltävää asiakkailleen, kun uudet hinnat nousevat tuon verran. Etenkin, kun viimevuosien aikana hinnat ovat nousseet vähintäänkin tuntuvasti.

Ja moni pienyrittäjä kokee varmasti tuon hintojen nostamisen olevan liian kova asiakkaita ajatellen. Jokainen tietysti tuntee asiakkaansa ja heidän maksukykynsä, mutta ajat ovat sellaiset, että myös monen asiakkaan rahat ovat tiukassa.

Toinen vaihtoehto on jättäytyä pois arvonlisäverorekisteristä. Jos pienyrittäjän liikevaihto ei saavuta arvonlisäverorekisterissä olevaa rajaa, niin sieltä voi jättäytyä pois, mutta mutkatonta ei ole pienyrittäjän kannalta tämäkään ratkaisu. Tässä tapauksessa pienyrittäjän mahdolliset yritysasiakkaat eivät voi enää jatkossa vähentää Alvia. Tämä nostaa yritysasiakkaiden hintoja, mutta suojelee yksityisasiakkaita hintojen nousulta, jotka näkevät jatkossa loppulaskunsa perässä saman hinnan kuin ennenkin, mutta ilman arvonlisäveron veromerkintää.

Ai niin, onhan vielä kolmaskin vaihtoehto.

Lappu luukulle ja ajaa liiketoiminta alas. Tämä ei varmaan enempää tekstiä tueksi tarvitse.

Pienyrittäjillä on edessään kova vuodenvaihde, kun uudistus astuu voimaan 1.1.2025. Siihen mennessä on vaihtoehtoja pohdittava ja punnittava, että kenelle asiakkaista kannattaa pyllistää. Tai tällaisen muutoksen edessähän sitä pienyrittäjä pyllistää kaikille asiakkailleen, mutta on valittava, että kenelle pyllistää enemmän.

Pienyrittäjän on tunnettava oma asiakaskuntansa tarkkaan, jotta päätöksiä on helpompi tehdä. Koostuuko asiakaskunta enemmän yksityisistä vai yritysasiakkaista vai mahdollisesti vain toisista. Kateeksi ei käy tämän asian tiimoilta painivaa pienyrittäjää.

Yrittäjien puolesta puhuva Kokoomus, puhuu varmasti yrittäjien puolesta, mutta äkkiä tulee vaikutelma, että miten Kokoomus ja hallitus määrittää yrittäjän? Pienyrittäjät eivät ole yrittäjiä. He ovat Etelärannasta ja hallituksen lehtereiltä katsottuna puuhastelijoita, jotka joutaisivat oikeisiin töihin.

Puutonoksa käyttää pienyrittäjien palveluja ja yrittää käyttää jatkossakin, oli heidän ratkaisunsa sitten jättäytyä pois arvonlisäverorekisteristä tai jäädä rekisteriin. Toivottavasti mahdollisimman moni tekee samoin, koska tässä ei ole kyseessä mikään pienyrittäjien kikkailuyritys rikastumiseen, vaan säilyttää oma elinkeinonsa. Uskon, että näiden pienyrittäjien kyky ylläpitää heidän omaa elinkeinoaan on meidän kaikkien suomalaisten etu, jopa hallituksen, joka on tällaisen aivopierun päättänyt tehdä.

Toiminut järjestelmä lyötiin rikki, mutta millä verukkeella?

Laskiko kukaan lainsäätäjä hallituksessa, että mitkä ovat pienyrittäjien liiketoimintaa vaikeuttavan säädöksen vaikutukset? Onko tehty vaikutusarvioita?

Vastaan itse: ei varmasti ole tehty.

Eihän niitä ikinä tehdä, ei SOTE-uudistuksissa, ei palvelujen leikkaamisessa, ei verojen kiristyksissä eikä missään muussakaan. Yritetään ottaa pikavoittoja maratonilla. Se on harvinaisen huono tapa tehdä politiikkaa.

Tämä arvonlisäveron muutoksen yhteydessä tuleva arvonlisäveron alarajan huojennusten poisto tulee säästämään valtion rahaa, mutta mitä se tulee maksamaan, kun pienyrittäjät lakkauttavat liiketoimintansa? Yrittäjä ajetaan julkisen rahan piiriin ja siihen päälle mahdolliset välilliset kärsijät, jotka ovat hyötyneet pienyrittäjän palveluista. Tähän päälle vielä ajatus, että mikä on valtion ”säästö”, jos pienyrittäjällä on perhettä, niin perheen ja etenkin lasten mahdollisesti loppuvat harrastukset, kotitalouden ostovoima ja hyvinvointi.

Miten yhden hallituspuolueen iskulause menikään,

  • Työ on parasta sosiaaliturvaa?

Kuten on sanottu, niin köyhäksi on kansamme luotu ja sellaiseksi se aina jää.

Puutonoksa

Ps. Uudistuksesta voi käydä lukemassa verottajan sivuilta ja tutkia että missä jatkossa kulkevat huojennusten alarajat ja niin edelleen.  Samalla voi jokainen itse tehdä päätelmän, että onko uudistus hyvä vai ei.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *