Palveluseteli sähköpyörään?

Olen sisäistänyt asiantuntijoiden ja tutkijoiden sanoman, että suomalaiset ovat huonossa kunnossa, mutta nyt se todellisuus vasta iskikin vasten kasvojani. Helsinkiin ja tarkemmin Meilahden ympäristöön pitää nyt rakentaa pyörätie meren päälle, koska tällä hetkellä reitille osuu liian jyrkkä mäki ylös poljettavaksi.

Eipä sillä, pakkohan se on myöntää, että vallan ikäväähän se on, kun reisiä alkaa polttaa ja pahimmassa tapauksessa tulee hiki! Ja on ehkä pakko käydä suihkussa, kuten koululiikuntatuntien jälkeen. Tällä kertaa toivottavasti ilman opettajaa. Tai mikä minä olen sanomaan, onko opettajan läsnäolo hyvästä vai ei. Jokainen taaplaa tyylillään!

Näin Suomen kovakuntoisimpana bloggarina on myönnettävä, että on ihmismielelle nöyrryttävää, jos joutuu nousemaan pois pyörän satulasta ja talutettava pyörä mäen päälle.

Kruunusiltojen miljardit paukkuvat uusille lukemille ja budjetit eivät pidä. Tästä on hyvä ottaa nyt esimerkkiä ja myönnettävä, että Meilahden mahdollinen merenpäälle rakennettava pyörätie ei tule olemaan poikkeus. Alustava sisäänosto hinta projektille on 12.7 miljoonaa euroa. Mikä sisäänostohinta?

No, se alustava arvio, joka ei kuitenkaan pidä, mutta koska työtä ei voi jättää kesken ja kustannukset nousevat, niin se hinta nousee tuosta ja kukaan ei muista alkuperäistä hinta-arviota. Emmekä me haluakaan muistaa, koska verorahoilla tuo tehdään ja kukapa kaipaisi sellaista negatiivisuutta elämäänsä.

Mietinkin edukkaampia ja ympäristöystävällisempi vaihtoehtoja! Ympäristö kuitenkin kärsii, kun maata kasataan mereen ja jo pahasti pilalla oleva Itämeri pilaantuu entisestään, jos se on mahdollista. Päästöjä syntyy, kun paalutetaan mereen tukipilaria. Miten kalojen ja muiden mikrobien elämä tuostakin projektista häiriköityy?

Äkkiä tulikin mieleen, että tulisiko halvemmaksi Helsingin kaupungille tarjota tuota mäkeä polkeville palveluseteli sähköavusteiseen pyörään?

Ihmisen pitäisi vain todistaa viranomaisille, että tämä viheliäinen ylämäki on reitillä, jota kulkee ja sitten olisi mahdollista saada kaupungilta avustusta sähköavusteisen pyörän hankintaan.

Kaupungin myöntämä avustus jaetaan kaikille, mutta sen suuruus riippuu tulotasosta ja henkilön kunnosta. Tulotaso suhteutettuna kuntoon on avustuksen suuruus. Mitä rikkaampi ja kovempikuntoinen olet, niin sitä suurempi korvaus, koska mikä se sellainen maailma on, jossa pienituloisia ja huonokuntoisia suositaan? Ei vaan, tietysti huonokuntoisille pitää saada kaupungin täysi avustustuki sähköpyöriin, koska onhan se yksilölle noloa, että joutuu nousemaan pois konkelin satulasta ja työntämään pyörän mäen päälle.

Pahin skenaario on tietysti, että olemme jo niin huonossa kunnossa, että edes sähköavusteinen pyörä ei riitä auttamaan meitä tuon mäen päälle. Tähän täytyy silti löytyä halvempi ja ennen kaikkea ympäristöystävällisempi ratkaisu kuin merenpäälle rakennettava pyörätie. Nämä henkilöt, jotka eivät kykene pääsemään sähköavusteisella pyörällä tuon viheliäisen mäen päälle, niin saavat Teslat. Toki, pitää pystyä todistamaan, että kunto ei tosiaan riitä mäen päälle edes sähköavusteisella pyörällä.

Moni teistä on lukenut tätä tekstiä satiirina ja olette osin ihan oikeassa, mutta täytyy myös muistaa, että Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan uusi baana tuhoaisi kallion kupeessa olevan arvolehdon ja lahden pohjukan ruovikon. Kalliorantaa luonnonsuojeluyhdistys pitää arvokohteena.

Silläkö, että Helsingin asioista päättäviä olisi koskaan luonto kiinnostanut muuta kuin puheissa, kun kerrotaan arvoista. Samalla tavalla kuten Stora Ensoa. Arvot eivät kohtaa todellisuutta, mutta eihän niiden ole tarkoituskaan. Riittää, että luodaan mielikuva ihmisille, että olemme vastuullisia, vaikka totuus olisi toinen.

Uuden baanan rakentuessa, se aiheuttaisi muutoksia myös Meilahden huvila-alueen kulttuuriympäristöön, mutta Helsingin kaupunki jatkaa edellisten hallitusten linjaa kulttuurienkin osalta. Huhujen mukaan kaupungin työryhmä kuitenkin pohtii, että voitaisiinko palanen huvila-alueen kulttuuriympäristöä säilöä, vaikka luonnontieteelliseen museoon.

Helsinki on rakas kotikaupunkini ja toivoisinkin, että tässä taloustilanteessa laskettaisiin, onko rahaa järkevää laittaa uuteen luontoa tuhoavaan baanaan vain, koska edessä on viheliäs ylämäki, jonka edessä on nöyrryttävä työntämään pyörää tai ottamaan niin sanottu välilepo. Vai laitetaanko raha lapsiin ja nuoriin, jotka oirehtivat. Joku väittää tietysti, että uusi baana voi tuottaa rahaakin pitkällä aikavälillä, toisaalta ylämäet nostaa kuntoa ja sillä saadaan pitkällä aikavälillä säästöä terveydenhuollossa. Kuka mitenkin tämän mieleisekseen haluaa pyörittää, niin argumentit sen puolesta varmasti löytyy.

Ja baanahan tuohon tietysti tulee, se on selvä. Koska rahaa riittää ja olisi populismia laittaa asioita vastakkain. Kunhan vaan silti kysyin ja paperille lätisin.

Terveisin, laktaatit reisissä elämän ylämäkiä polkeva

Puutonoksa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *