Pitääkö väite paikkansa? Kyllä se osittain pitää, ainakin, jos katsoo kuinka paljon tyhjää toimitilaa kantakaupungissa, on tarjolla. Minua harmittaa maailman parhaan kaupungin ongelmat, mutta toisaalta enhän itsekään siellä käy, ellei ole aivan pakko. Pakko on usein töihin liittyvä asia.
Itä-Helsinkiä maailman parhaana paikkana pitävä Puutonoksa seisoi alastomana peilin edessä ja kysyi itseltään, että miksi sinä et käy Helsingin keskustassa?
Johtuuko se siitä, että et pääse sinne kunnolla autolla?
- Kyllä minä pääsen sinne autolla ihan hyvin. Kun lähden keskustaan autolla, niin varaudun matkaan proteiinipatukalla, vedellä ja kurkkupastilleilla, koska joka hemmetin kadunpätkä on revitty auki ja ajomatka testaa kärsivällisyyttä. Nälkäkiukku ei helpota kantakaupungissa asiointia ja siellä autoilua.
Johtuuko se siitä, ettet saa autoasi parkkiin?
- Kyllä minä autoni parkkiin saan. Usein laitan autoni lataukseen siihen Eteläranta 10 eteen, jossa Helenin latauspaikkoja autoille on kaksin kappalein. Siitä kohtaa on näivettyvästä kaupungista helppo hakea kaikki tarvittava tai käydä palaverissa. Parkki on kallis, mutta kalliimpaa saisi olla, koska muutaman kerran on käynyt, niin etten ole saanut autoani lataukseen, kun myös kahdella muulla on ollut varaa ladata autoaan Etelärannassa.
Minkä ihmeen takia sä Puutonoksa et sitten asioi keskustassa?!
- Koska se ei tarjoa arkeeni mitään lisäarvoa. Saan kaiken tarvittavan ostoskeskuksista, joita on monta. Niihin pääsee kätevästi autolla ja parkki on ilmaista. Paljon ravintoloita ja kauppoja, usein samoja kuin keskustassa.
Puutonoksa on seissyt nyt peilin edessä alastomana jo häiritsevän kauan, mutta rohkenee silti kysyä vielä, että mitkä tekijät saisivat minut siirtymään kantakaupunkiin asioimaan? Mitä siellä pitäisi olla?
- Hyvä kysymys! Vaikka itsehän minä sen keksinkin. Vastaus: Palvelua ja itsensä tärkeäksi tuntemista.
Puutonoksa rakasti joskus käydä keskustan Stockmannilla ja lähialueella olevissa kaupoissa, koska palvelu oli ensiluokkaista. Tiesin, että netistä olisin tilannut vaatteen halvemmalla, mutta palvelusta olin valmis maksamaan extraa. Ostokokemukset olivat ihania ja minusta välitettiin! Nykyään ei. Ja tämä perustuu Puuttomanoksan omiin kokemuksiin, nykyään saan saman palvelunlaadun – siis peruspalvelun eli ei mitään extraa tai asiakkaasta välittämistä – niin kauppakeskuksesta kuin kantakaupungistakin.
Pienet artesaanileipomokahvilat olisivat mieleeni, mutta nyt joka kulmassa vastassa on samat kahvilaketjut toisensa perään ja vitriineissä samat ylihintaiset tuotteet kuin muuallakin.
Puutonoksa kävi joskus aikoinaan useinkin kantakaupungissa asioilla, mutta se oli silloin, kun meillä Itä-Helsingissä tarjonta oli heikompaa. Nykyään tilanne on jopa kääntynyt toisinpäin.
Espan pyörätieremontit, kävelybulevardit ja muut uudistukset lisäävät varmasti alueen viihtyvyyttä, mutta ei se silti tarjoa mitään syytä tulla sinne kuluttamaan rahaa. Se suurin massa, joka on pitänyt Helsingin keskustan vetovoimaisena, asuu kuitenkin taajamissa. Ei meitä itähelsinkiläisiä (otan riskin ja rohkenen puhua kaikkien puolesta) ainakaan kiinnosta tulla ajelemaan pyörällä Espan uusille pyöräteille. Meillä Itä-Helsingissä on loistavat pyörätiet, väljää tilaa ja se autoilukin kaikin tavoin miellyttävämpää. Olen antanut itseni ymmärtää, että Kalasatamassa asuvat käyttävät ennemmin Kalasataman ostoskeskuksen ja Tukkutorin palveluita, kuin kantakaupungin.
Yksityisautoilusta tapellaan, mutta se on vähän sama kuin kiisteltäisiin taloyhtiön kokouksessa, siitä, että tuleeko pihalle punaisen vai sinisen värinen keinu, kun yksimielisesti hyväksyttiin ensin miljoonien putkiremontti.
Haluaisin muistuttaa, että Helsingin keskustaan ja sen läpi ajaa edelleen satamiin tuleva rekkaliikenne. Niiden piti siirtyä Vuosaareen, mutta ei siirtynyt. Kuinkahan moni näistä rekoista pysähtyy kahville, kauppaan tai lounaalle kantakaupunkiin? Itä-Helsingistä huvittuneena katson, kuinka yksityisautoilua halutaan vähentää, mutta kukaan ei puhu rekkaliikenteestä. Yksityisautoilun väheneminen vaikuttaa negatiivisesti kantakaupungin liiketoimintojen tuloihin (ei paljoa, mutta kuitenkin vaikuttaa), rekkaliikenne sen sijaan ei ole tuhlannut latin latiakaan tähän mennessä, mutta antaa niiden olla. Vaikka siis Vuosaaressa on satama suurien ajoväylien lähellä.
Yksityisautoilun vähentämistä perustellaan päästöillä ja kaupungin ilmanlaadun parantumisella. Tämä argumentti on hyvä! Mites ne rekat, päästöttömiä ja tekevät kaupungista houkuttelevan?
Itä-Helsinki pärjää Helsingin keskustaa paremmin vetovoimaisuudessa tai ainakin helppoudessaan. Itis uudistaa juuri tälläkin hetkellä omaa toimintaansa, koska kysyntä kasvaa. Kysynnän kasvaessa, myös tarjonta kasvaa ja Puutonoksa on tästä hyvillään, koska Itä-Helsinki muuttuu aina vain paremmaksi (en tiennyt sen olevan edes mahdollista).
Olenko paha, jos ajattelen, että Helsingin keskusta saakin näivettyä, koska sehän tarkoittaa, että Itä-Helsinki kasvaa entisestään ja alueelle syntyy lisää työpaikkoja? Sitä kautta hyvinvointia!
Puhumattakaan siitä, että perheemme asunnon arvokin saattaa nousta.
Puutonoksa